Ben je nog geen lid van Leef Lekker?
Schrijf je nu in en geniet van tal van voordelen!
  • Lekkere recepten en toffe artikels
  • Neem als eerste deel aan onze wedstrijden
  • Ontvang gratis e-coupons en krijg korting

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Om dit recept te kunnen beoordelen moet je lid zijn van Leef Lekker.
Registreer je nu en geniet van de voordelen van Leef Lekker:
  • Lekkere recepten en toffe artikels
  • Neem als eerste deel aan onze wedstrijden
  • Ontvang gratis e-coupons en krijg korting

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Om dit artikel te kunnen beoordelen moet je lid zijn van Leef Lekker.
Registreer je nu en geniet van de voordelen van Leef Lekker:
  • Lekkere recepten en toffe artikels
  • Neem als eerste deel aan onze wedstrijden
  • Ontvang gratis e-coupons en krijg korting

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Wil je dit recept bewaren?
Registreer je als lid van Leef Lekker en bekijk dit recept op een later moment opnieuw.

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Wil je dit artikel bewaren?
Registreer je als lid van Leef Lekker en bekijk dit artikel op een later moment opnieuw.

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Wil je deze wedstrijd bewaren?
Registreer je als lid van Leef Lekker en bekijk deze wedstrijd op een later moment opnieuw.

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.

of
Login
Login
Artikel
Nutroma

Marktonderzoek

Acceptatie- en voorkeurspeiling koffiemelk uitgevoerd door V-G Sensory van 11/01/2016 tot-22/01/2016, onafhankelijk bureau voor sensorische analyse

TYPE TEST : HEDONISCHE TEST (cfr ISO 11136)

Acceptatie- en voorkeurspeiling ten opzichte van 6 soorten koffiemelk + dummy:

  • Nutroma vol
  • Nutroma halfvol
  • Everyday vol
  • Boni vol
  • Becel halfvol
  • Nestlé vol
  • + Dummy

PANEL

Het panel bestond uit 250 respondenten die representatief zijn voor de doelgroep van het te testen producttype. Het zijn allemaal koffiegebruikers en dit representatief verdeeld over de bevolkingsgroep wat leeftijd en gewest betreft.

INFRASTRUCTUUR (cfr. ISO 8589)

De testen werden op een wetenschappelijk onderbouwde manier uitgevoerd in een sensorische testruimte ingericht volgens de specificaties in ISO 8589, waar alle externe invloedsfactoren zoveel mogelijk worden uitgeschakeld:

  • individuele ISO genormeerde proefhokjes: geen onderlinge beïnvloeding tussen de verschillende proevers; geen zicht op hoeveel men 'achter staat' op de anderen; geen onnodige haast
  • Gecontroleerde omgevingstemperatuur van 20 +/- 2°C : airco met koolstoffilter voor geurabsorptie
  • per hokje een doorgeefluikje en oproeplichtje: bediening gebeurt in stilte en op het juiste moment - enkel de persoon die wacht, wordt gestoord
  • Individuele, uniforme belichting van het werkblad van elk proefhokje
  • per hokje een computer met specifieke software: snelle en correcte dataverwerving en –verwerking

TEST OPZET

  • 4 producten per respondent per sessie: Om concentratieverlies en verzadiging te vermijden beoordeelde elke respondent niet meer dan 4 producten per sessie.
    Vóór elk product wordt de mond geneutraliseerd met water en zoutarme crackers om smaakoverdracht te minimaliseren.
    Na elk product was er een pauze van een 5-tal minuten
  • Blinde test: De producten werden neutraal en perfect vergelijkbaar aangeboden : met dezelfde producttemperatuur en in neutrale bekertjes geïdentificeerd door een random 3-cijferige code. Samen met de melk werd een halve tas koffie aangeboden.
  • Semi-monadisch proefdesign: De producten werden 1 na 1 beoordeeld. Het voorgaande product wordt eerst weggenomen voordat het volgende product wordt aangeboden. Dit om smaakvermenging en contrasteffecten te vermijden.
  • Volgens een opgesplitst “Latin Square” design: Iedereen beoordeelt elk product in een volledig gebalanceerde volgorde, opgesplitst in 2 sessies met telkens 3 producten, die op 2 opeenvolgende dagen worden uitgevoerd. Voor de 3 producten werd telkens een dummy aangeboden.

RESULTATEN

Voor meer info:
FrieslandCampina Consumenten Dienst
Venecolaan 17
9880 Aalter

Geef dit artikel een score
Artikel
Leef Lekker
Koekjes zijn onze favoriete zoete zonde
Video
Cécémel
Cécémel. Geniet op elk moment.
Bekijk onze tv spot
Video
Cécémel
De enige èchte wentelteefjes maak je met... Cécémel
Ontdek het recept
Video
Cécémel
Vanille-ijs met warme of koude Cécémel

Onze merken

Word lid van Leef Lekker

  • Lekkere recepten en toffe artikels
  • Neem als eerste deel aan onze wedstrijden
  • Ontvang gratis e-coupons en krijg korting

Het wachtwoord moet bestaan uit minstens 6 karakters, waarvan een hoofdletter, kleine letter en 1 cijfer.